Meteen naar de inhoud

Over de workshopleiders en sprekers

  • door

Programma Moodlemoot 2022

Het programma van de komende Moodlemoot is zo goed als klaar. De workshopleiders en sprekers zijn bekend en om een beetje in de stemming te komen geven we wat achtergrondinformatie van de Moodlelaars. Bekijk deze informatie ook in pdf.

Gavin Henrick, 7 Steps to improving accessibility in your Moodle courses

In deze presentatie krijg je 7 praktische stappen om de toegankelijkheid in jouw Moodle cursus te verbeteren. Deze presentatie wordt in het Engels gegeven, met Nederlands ondertiteling. 
Gavin Henrick, BRICKFIELD vanuit Dublin, Ierland

Tim Garré, Inspiratiesessie “It’s Just Moodle”  introductie over invloed van neuromarketing op e-learning.

Als coördinator van TweedeKansOnderwijs bij PCVO in Belgisch Limburg is Tim met zijn team een van de pioniers om het behalen van een diploma online mogelijk te maken. Hiervoor maken zij hoofdzakelijk gebruik van de standaard mogelijkheden binnen Moodle. De sessie zal worden afgesloten met een introductie over de positieve invloed die neuromarketing kan hebben op e-learning. Kan dit “The Next Big Thing” zijn om online leren nog toegankelijker te maken?
Tim Garré, Adjunct-directeur PCVO Limburg

Roy van Bussel en Hanneke Maas, Leven lang leren met competentiebeheer binnen Moodle

Elke vakman/vrouw heeft drie eigenschappen die het niveau van vakmanschap bepaald. De eerste zijn de persoonseigenschappen, deze zijn niet te trainen, aan- of af te leren. Ze zijn wat ze zijn en zeker niet goed of fout. Wel wil je weten wat voor “soort” persoon het is om goed aan te kunnen sluiten bij de basis gedachten om zo optimaal feedback te kunnen geven. De tweede eigenschap zijn de softskills. Deze zijn wel te trainen en dienen ook eerst inzichtelijk gemaakt te worden voordat je hiermee aan de slag kan. Dit gebeurd met de CRAFT 360 feedback tool. De derde eigenschap zijn de hardskills, bestaande uit zowel kennis als vaardigheden. Deze kennis en vaardigheden worden georganiseerd binnen Moodle met het competentieframework en visueel weergegeven binnen het people4.0 dashboard.
 
Tijdens de presentatie worden de niveaus van vakmanschap, het people 4.0 dashboard toegelicht en het visuele deel van de hardskills (competentieframework) uitgelicht. 
Roy van Bussel, Craft Education
Hanneke Maas, Craft Education

Daniel Dubbeldam, Waarom open source?

Tijdens de presentatie “Waarom open source, de veiligheid van open source en wat kun je hierin zelf doen” neemt Daniel Dubbeldam, technisch Consultant bij Avetica, je mee in de wereld van Open source. Behandeld wordt wat open source is, onder welke licentie moodle valt, maar ook hoe je zelf van invloed kunt zijn op onder andere de veiligheid van een open source product.

Daniel Dubbeldam is technische consultant bij Avetica, de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Hierbij is hij verantwoordelijk voor onder andere de technische implementatie van Moodle bij de klanten van Avetica, maar ook voor de koppeling van Moodle en andere (externe) systemen. Daarnaast adviseert Daniel over de veiligheid van Moodle en de achterliggende systemen.

Jos Grob Action Learning,een onderwijsmethodiek die werkplekleren versterkt

Action Learning is een vorm van (management)ontwikkeling, hierbij leert een groep managers/medewerkers van en met elkaar door het bespreking, ervaren en reflecteren op gezamenlijke of individuele praktijkvoorbeelden of problemen.

Action Learning krijgt vorm door het werken in kleine leergroepen, stellen van goede vragen, uitstellen van oordelen, reflectie en de continue koppeling tussen theorie en praktijk. Action Learning Coaches hebben een faciliterende rol in het leerproces en het creëren van een veilige leeromgeving voor de deelnemers.

Elke student maakt een unieke inhoudelijke ontwikkeling door omdat hij/zij uitgaat van hun individuele leerbehoefte, praktijkvraagstukken en literatuuronderzoek. Er wordt dan ook niet getoetst aan de hand van tentamens, maar door middel van projecten die studenten uitvoeren in de eigen werkomgeving. De Virtuele Campus (Moodle) van Vollekr8 versterkt het individuele en collectief leren door de deelnemers uit te dagen op inzicht, kijken, maken, reflecteren, en het onderzoeken. 

Jos Grob MBA oprichter van Vollekr8, hét Action Learning Instituut en is master Action Learning Coach.  Zijn uitgebreide achtergrond in het ontwikkelen van managers, leiders en coaches, zet hij met veel passie in om oplossingen te vinden voor management- en organisatievraagstukken.

Meer info op vollekr8.nl.

Renske sw Beijer, Escaperooms in Moodle

Escaperooms zijn hot, maar kun je deze ook inzetten voor didactische doeleinden? Het antwoord is ja! Door (een deel van) je les om te zetten in een escaperoom, gaan studenten spelenderwijs met de stof aan de slag. In deze presentatie laat Renske zien hoe je een escaperoom bouwt in Moodle. 

Renske de Beijer, Hogeschool Inholland Haarlem

Jeremy van Lier, Moodle installeren en upgraden via Github of Docker 

Jeremy van Lier is sinds 2016 werkzaam bij Sebsoft als devop engineer, hij houdt zich vooral bezig met het onderhouden en uitrollen van Moodle installaties, servers en Moodle maatwerk. We gaan een korte stoomcursus doen om op een snelle wijze Moodle aan de praat te krijgen met Docker en/of Git.

Jeremy van Lier, Devop Engineer, Sebsoft 

Annelies Dejonckheere, Maak leren geweldig en doeltreffend met Wooclap

Wooclap is een online tool met interactieve vragen waarmee ja als docent, studenten actief bij de lesinhoud betrekt en hun kennisniveau meet. Het platform is inzetbaar in face-to-face en afstandsonderwijs op een synchrone en asynchrone manier en als Moodle activiteit.

Annelies Dejonckheere is Head of Expansion bij Wooclap

Ele Holvoet, ABC-(her)ontwerpmethodiek in Hogeschool VIVES

Ele Holvoet is coördinator onderwijsontwikkeling en professionalisering binnen de dienst Onderwijsbeleid van Hogeschool VIVES. Ze is verantwoordelijk voor het VIVES-team van onderwijscoaches en onderwijsontwikkelaars die samen docenten en opleidingsteams onderwijskundig ondersteunen en het beleid van de hogeschool adviseren. In haar presentatie licht Ele de ABC (her)ontwerpmethodiek toe en legt zij uit hoe Hogeschool VIVES ABC integreert in de ondersteuning van docenten en opleidingsteams.

Blended leren is sinds 2016 het geldende onderwijsconcept in alle opleidingen van Hogeschool VIVES. De hogeschool baseert haar onderwijskundige ondersteuning op de ABC-methodiek. Als ABC-voorloper in Vlaanderen is VIVES de trekkende actor van de Vlaamse ABC-hub. Dit is een professionele leergemeenschap voor Vlaamse hogescholen die met de ABC-methodiek werken.

Ele bouwde ervaring op als onderwijskundige  binnen de lerarenopleidingen van VUB (Vrije Universiteit Brussel), KU (Katholieke Universiteit) Leuven en CVO (Centrum voor Volwassen Onderwijs) VIVO en als medewerker van de dienst Onderwijsbeleid in hogeschool VIVES.

Profiel LinkedIn van Ele Holvoet

Sander Bangma, Wat is nieuwe in Moodle 4.0 en vooruitblik op 4.1

Moodle 4.0 is bijna hier, met grote veranderingen en een focus op de user experience! Sander Bangma, Head of Moodle LMS, gaat in op de belangrijkste veranderingen in Moodle 4.0 en geeft inzicht in de plannen voor Moodle 4.1.

Sander Bangma, Head of Moodle LMS

Bas Brands Pas het uiterlijk van je Moodle site aan met CSS en SCSS

Wil je het uiterlijk je Moodle site aanpassen maar heb je niet veel ervaring met themes of plugins? No Worries! In het eerst half uur leert Bas je een aantal basis technieken van CSS en SCSS waarmee je het uiterlijk van je site gemakkelijk en snel kunt veranderen. Daarna is er een half uur de tijd om aan de slag te gaan om bijvoorbeeld je eigen huisstijl toe te passen op het Boost thema. Om aan deze workshop deel te nemen heb je admin toegang nodig tot een Moodle omgeving, en de vrijheid om aan te passen wat je wil!

Bas Brands, Developer Moodle HQ

Jessica Gramp, ABC Learning Design

Jessica Gramp is Manager bij de Moodle Academy. Deze Academy is gelanceerd in augustus 2021, met als doel een leerhub te zijn voor de wereldwijde Moodle Community. Jessica zal in haar keynote vertellen over hoe Moodle Academy de ABC Learning Design methodiek toepast om korte, open cursussen te co-creëren met leden uit de Moodle gemeenschap. Deze presentatie wordt in het Engels gegeven, zonder Nederlandstalige ondertiteling. Neem alvast een kijkje op de Moodle Academy: moodle.academy. Informatie over Jessica Gramp kan je hier vinden.

Peter Haasdijk, Leerlijnen en competenties in Moodle

Peter is een enthousiaste Moodelaar. Hij laat je zien hoe je een competentie framework maakt, hoe je competenties koppelt aan een cursus of activiteiten en wat het nut is van het gebruik van een studieplan in Moodle. Informatie over Peter vind je op www.labby.nl.

Vanessa Callebaut, Competentiegericht evalueren

Vanessa vertelt over een praktijkvoorbeeld uit het volwassenenonderwijs. Ze is leerkracht volwassenenonderwijs aan het CVO (Centrum Volwassen Onderwijs) Groeipunt. Ook is Vanessa Moodle beheerder en vooral bezig met competentieframeworks. Haar hoofdtaak in Moodle is het bieden van support en opleidingen aan leerkrachten. In samenwerking met het team Onderwijskundig beleid past zij de onderwijskundige visie van het CVO in Moodle.  
Breng een bezoekje aan de website van CVO Groeipunt.